Arbre de la lectura

L’ARBRE DE LA LECTURA és un projecte iniciativa de la caseta de l’Elias Tormo, per involucrar a tot el col·legi en l’aventura de llegir. Es va iniciar el curs passat durant la setmana de la lectura i la bona acceptació ha convidat a la continuïtat.



Llegir per plaer és el lema i la finalitat.

Els alumnes el consideren un joc que consisteix en llegir i per cada llibre llegit pintar una fulla d’arbre. A l’entrada del col·legi hi ha col·locat un arbre que va omplint-se amb les fulles pintades pels xiquets i xiquetes lectors. Les fulles són diferents segons l’estació de l’any. Ara, com estem a la tardor, són de color marró i groc, més endavant canviarem, tal volta segons suggeriment de l’alumnat que està molt motivat, a volves de neu, després fulles verdes i flors de colors.
Es tracta de llegir per gust i no per obligació però com tot joc s’han de seguir unes regles. En este cas són poques les regles a seguir, però imprescindibles per ser un joc comunitari.
Les fulles, flors o volves estan fetes en plantilla i són per a tots iguals. Per cada llibre llegit es pinta una fulla (flor o volva de neu) i es col·loca dins de classe. En estes fulles s’escriu, en una part el títol i autor del llibre i a l’altra part, es fa una xicoteta ressenya de dos o tres línies que expliquen el contingut del llibre llegit i així poder donar referències a altres possibles lectors que vulguen saber de què va. En el cas dels més menuts el dibuix substitueix el text. Els llibres poden ser llegits en casa o en classe.
Amb 5 llibres llegits i completada la fulla d’arbre corresponent, la classe té dret a col·locar una fulla a l’arbre de la lectura comunitari. Hi figura el nom del curs.




Periòdicament, la coordinadora del projecte, Mariló Sanz (una de nosaltres) va de classe en classe motivant, bé donant les noves pautes de pintura de fulleso bé fotografiant els arbres, i així es manté viu l’esperit lector de l’alumnat.
S’han involucrat tots els cursos i cadascú  a la classe té el seu arbre, tots són bonics, uns més artístics que altres, però compta que és un projecte on tota l’escola està involucrada per a una bona finalitat.
Ens agrada este arbre i als xiquets també. Cada dia li eixen fulles noves...és un bon senyal, llegir és un bon hàbit.

Per a celebrar el dia de la Pau, a més de fulles, els alumnes van pintar un colom en el que escrivien un missatge de pau. 



EL BOSC DE LES EMOCIONS:
1a ACTIVITAT ESTRELLA DE LA SETMANA DE LA LECTURA
Durant la setmana de la lectura, cada dia, un mural ens ha donat la benvinguda. El mural representava el bosc de les emocions amb un cel cobert de papallones i un jardí ple de margarides. El bosc estava situat tot just al costat de l’arbre de la lectura que per als alumnes del col·legi és tan estimat, formant tots dos murals un gran escenari on plasmar el tema principal de la setmana: LES EMOCIONS.



Les margarides han anat creixen segons cada classe ha anat treballant-les. Cada classe en tenia quatre; cadascuna representant un estat d’ànim: CONTENT, TRIST, ENFADAT, i ESPANTAT. Els pètals es han deixen en blanc i el centre on estava la cara representant el sentiment s’ha pintat de groc.



Els alumnes, o mestres segons nivell, havien d’escriure en els pètals situacions en les quals podien estar en l’estat d’ànim que deia la flor.  Es podia fer entre tota la classe una posada en comú d’idees o es podia fer de manera individual, cada tutor triava la manera de treballar-ho.
Una vegada completes les margarides cada classe ha anat col·locant les 4 flors al mural al lloc indicat. El mural estava ple també de papallones que cada classe ha anat pintant i col·locant.
Tot just al costat del mural  s’ha posat una  exposició especial formada per llibre especials: els llibres dels sentiments. Són 27 de la col·lecció "¿Qué sientes?" de Violeta Monreal, editats per Gaviota.
En acabar l’exposició, els llibres s’han posat a disposició de mestres o alumnes per poder ser agafats en sistema de préstec.



Un èxit d’activitat, l’exposició i el mural ha estat constantment visitat.
A més a més, seguint amb el tema de les emocions i sentiments com a cloenda de la setmana s’ha passat a tot l’alumnat el vídeo del conte del nosenopuc, treball realitzat a l’aula d’Audició i Llenguatge durant el curs passat. La narració corre a càrrec dels alumnes de logopèdia i els dibuixos estan fets per alumnes d’alguns nivells de Primària que s’involucraren en el projecte.  El conte que tracta el tema de la superació personal el podeu veure al lateral del bloc, on té reservat un lloc privilegiat. Si el voleu recordar o conèixer, cliqueu sobre la imatge:







ARBRE DE LA LECTURA CURS 2013-2014

Ja són tres cursos el que portem endavant l’arbre de la lectura al col·legi Elias Tormo, i esperem que en siguen molts més. Confie en que així serà perquè és un projecte en el qual els que s’engresquen són els xiquets i xiquetes, ells ho volen fer i això és suficient motiu per a que l’arbre continue.

Ja sabeu en què consisteix: per cada llibre llegit es pinta una fulla que es col·loca a l’arbre de classe, quan la classe reuneix 5 fulles on s`ha fet una xicoteta ressenya del contingut, té dret a posar-ne una al corredor de l’entrada al col·legi que és el comunitari. Estes són les línies bàsiques, tanmateix si en voleu saber més poder llegir el que ja hem escrit en este bloc sobre el tema clicant sobre la següent imatge.


Els alumnes troben el fet de llegir un al·licient perquè no és una tasca imposada, és voluntària, i és motivador anar omplint fulles per a que tan l’arbre de classe com  el comunitari del centre estiguen cada dia més plens. Els agrada baixar al corredor i anar mirant-se les fulles que han penjat, els agrada anar contant-les i en esta tercera temporada els agrada decorar les fulles que ja no són solament verdes o del color de la temporada, són fulles decorades.


Si el mestre s’implica en este foment lector millor, però els que realment porten endavant el projecte són ells, els lectors, cada un dels xiquets i xiquetes que lligen per gust i a ells els hem de donar l’enhorabona per l’èxit de l’arbre i del projecte.
Quan el curs passat afegirem el bosc a l’arbre de la lectura, l’arbre va agafar protagonisme perquè el mural era més gran, ocupava el panell central, es veia molt i a més a més, quedava un conjunt preciós. És per això que el bosc ha continuat este curs i per a donar-li més vistositat i importància l’hem traslladat uns metres del lloc inicial, així no quedarà mai relegat ni amagat quan es necessite el panell central per a decorar altres festivitats o activitats. Ara ja té el lloc definitiu, el conjunt arbre i bosc estan ben situats.


I este any el bosc de les emocions s’ha dedicat, dins del marc de la setmana de la lectura, a les tradicions i així s’ha quedat ple d’herbes i fulles en les quals els alumnes han escrit missatges per als iaios i iaes. I a més a més, altra activitat de la setmana de la lectura ha esta un mural molt entranyable amb fotos dels iaios amb els néts que s’ha posat al costat del bosc-arbre. Quin goig veure xiquets i xiquetes que paren a mirar les fotos, a llegir les fulles-missatge o a veures les fulles de l’arbre penjades...!

S’han fet altres activitats durant la setmana de la lectura amb el tema de les tradicions com eix central, entre altres, hem rebut la visita de iaios contacontes, s’han contat i treballat contes de tradició oral a nivell oral i visual, amb presència dels autors, que ja detallaré en altra ocasió, s’han arreplegat històries, refranys, receptes...cada curs segons nivell. Serà el xiquitillibrot nº3 el que arreplegue part de tots els treballs fets.



                Font: Mariló Sanz Mora (Mestra d'Audició i Llenguatge al CEIP Elías Tormo).





                      




1 comentari:

  1. Gracias a vuestro enlace en mi blog, he descubierto este estupendo trabajo que realizáis. Vuestra actividad del árbol de la lectura me ha encantado. Una maravilla y, a gran escala!!. En mi cole sólo la realizamos mi compañera de nivel y yo.Daré a conocer vuestro post, a ver si se anima algún compañero más.Saludos

    ResponElimina